
Otoyol İşletme ve Bakım AŞ (OİB) ve ZES Dijital Ticaret AŞ (ZES) Hakkında Yürütülen Soruşturma Sonuçlandı
Rekabet Kurulunun 04.07.2024 tarihli ve 24-28/679-M sayılı kararıyla; OİB ve ZES hakkında İstanbul-İzmir Otoyolu (O-5 Otoyolu) elektrikli araç şarj hizmeti pazarındaki münhasırlık uygulamaları sebebiyle 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun (4054 sayılı Kanun)’un 4. maddesinin ve/veya 6. maddesinin; ayrıca OİB hakkında, O-5 Otoyolundaki elektrikli araç şarj hizmeti pazarında faaliyet gösteren teşebbüsler arasında ayrımcılık yapmak suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesinin ihlal edilip edilmediğinin tespiti amacıyla başlatılan soruşturma tamamlandı. OİB, Oksijen isimli otoyol hizmet tesislerinin işletilmesi, ZES ise elektrikli araç şarj istasyonu işletmeciliği alanında faaliyet göstermektedir.
Soruşturmada O-5 Otoyolundaki Oksijen isimli otoyol tesislerinde Zes markalı şarj istasyonlarının kurulumuna ve işletilmesine yönelik OİB ve ZES arasındaki sözleşme kapsamında, 01.06.2018-02.06.2022 döneminde ZES’e tanınan münhasırlık sebebiyle 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesinin ihlal edildiği, uzlaşma süreçleri sonucunda OİB ve ZES tarafından kabul edilmişti. Bu çerçevede; 27.12.2024 ve 09.01.2025 tarihlerinde alınan uzlaşma nihai kararları ile ZES’in ve OİB’nin sözleşmesel münhasırlık uygulanmasına yönelik eylemleri bakımından soruşturmanın uzlaşma ile sonlandırılmasına karar verilmişti. Anılan eylemler bakımından uzlaşma sonucunda %25 oranında indirim uygulanarak ZES’e 1.707.963,45 TL, OİB’ye 6.025.703,83 TL idari para cezası verilmişti.
Soruşturmada ayrıca OİB tarafından, OİB ile elektrikli araç şarj hizmeti pazarında faaliyet gösteren teşebbüsler arasında O-5 Otoyolundaki Oksijen tesislerinde şarj istasyonu kurulumuna ve işletilmesine yönelik imzalanan sözleşmelerde, teşebbüsler arasında ayrımcılığa yol açan hükümler bulunduğu iddiasına ilişkin olarak taahhüt başvurusunda bulunulmuştur.
Süreç sonunda 13.02.2025 tarihli Kurul toplantısında; OİB tarafından sunulan nihai taahhüt metnindeki taahhütlerin kabul edilmesine ve soruşturmanın sonlandırılmasına karar verilmiştir. Taahhüt metninde OİB temel olarak;
- O-5 Otoyolunda elektrikli araç şarj hizmeti sunan herhangi bir teşebbüs ile münhasır bir sözleşme imzalamayacak,
- O-5 Otoyolundaki Oksijen tesislerinde faaliyette bulunan veya bulunacak olan elektrikli araç şarj hizmeti sunan teşebbüsler ile akdedilecek sözleşmelerde yer alan proje giriş bedeli, depozito, gelir paylaşım oranı, genel gider payı gibi hususlarda teşebbüsler arasında ayrımcılığa yol açabilecek uygulamalarda bulunmayacak,
- Mevcut sözleşmeleri bu kapsamda düzenleyecek,
- Taahhütlere uyumun izlenebilmesi adına beş yıl süre ile altı ayda bir olmak Kuruma bilgilendirme yapacak.
- Böylece, O-5 Otoyolunda elektrikli araç şarj istasyonu pazarındaki rekabetçi endişeler giderilerek, O-5 Otoyolunda şarj hizmeti alacak tüketicilerin seçenekleri artırılmış, O-5 Otoyolu şarj hizmetleri pazarı rekabete açılmıştır.